Geld is het veelkoppig monster.

Duizenden jaren geleden was geld een ruilmiddel, maar geld is het veelkoppig monster geworden waarover Johannes in zijn Openbaring schrijft. Maar, op zichzelf is het geld neutraal, want het verrekent verschillen in waarde. Natuurlijk was het beter geweest dat mensen geen verschil in waarde zouden ervaren of voelen. Immers, de ene dienst is dan de andere waard, zonder dat iemand een verschil in waarde voelt. Maar de liefde van de mens schiet te kort, want hij accepteert niet onvoorwaardelijk noch onbaatzuchtig een verschil in waarde of een dienst.

Bezit

Mede daardoor is het bezit van geld een doel op zichzelf geworden. Degene die er veel van heeft, kan doen wat hij wil, hij krijgt macht. Die macht gebruiken veel mensen om er zelf beter van te worden en zij leiden zo een voor hen aangenaam en welvarend leventje. De arme ziet dat en degenen die jaloers zijn, begeren de materiële welvaart van die rijke mensen. Maar dat is nooit Gods doel van geld geweest. Lazarus was in de tijd van Jezus een rijk man en hij werd daarin gezegend, omdat hij met zijn vele geld de armen steunde.

Veelkoppig monster

Het hele systeem van geld en bezit is uitgegroeid tot een veelkoppig monster. De verschillen tussen arm en rijk groeien nog steeds. Het bezit van geld stimuleert egoïsme, onverdraagzaamheid en veroorzaakt onderdrukking, slavernij zelfs. Het grootste bezwaar is dat geld geestelijke vooruitgang blokkeert en materialisme enorm versterkt. Juist dat streven naar materialisme en het eigen welzijn zorgt ervoor dat de mens zijn levensdoel op aarde niet ontdekt en wegzinkt in zijn hebberigheid. Maar in hemelsbrood nummer 6693 belooft Jezus dat de macht van dit veelkoppig monster spoedig ten einde zal zijn. Liefde zal groeien en de mensen zullen in liefde weer samenleven.

Nieuwe Openbaring

Geld is het veelkoppig monster volgens Jakob Lorber in de Nieuwe Openbaring, Het Grote Johannes Evangelie (GJE) hoofdstuk 94:

Een echt en algeheel vertrouwen op God is meer waard dan alle schatten der aarde, waarmee je wel voor korte tijd je vlees, maar nooit je ziel kunt helpen! GJE 1, 94:4

Er komen echter nog tijden die slechter zullen zijn dan diegene waarin Noach de ark bouwde, en hun ellende zal te wijten zijn aan het goud en het zilver. GJE 1, 94:14

G. Mayerhofer

Gods leer verlangt ontzegging van dat, wat de mensen in de wereld als het meest aangename toeschijnt. Zijn leer is immers niet van en voor deze, maar voor Zijn grote geestelijke wereld. G. Mayerhofer in Predikingen van de Heer, hoofdstuk 21.

E. Swedenborg

In hoofdstuk 13 van Apocalyps onthuld zegt Swedenborg over het zevenkoppige monster met de tien hoornen:

Tien hoornen, betekent veel macht; en op zijn hoornen tien diademen, betekent de macht van vele ware dingen van het Woord te vervalsen.

Op zijn hoofden een naam van lastering, betekent de ontkenning van het Goddelijk Menselijke van de Heer en de leer van de Kerk niet vanuit het Woord, maar vanuit het eigen inzicht uitgebroed.

Zijn voeten zoals van een beer, betekent vol van begoochelingen vanuit de gelezen maar niet verstane zin van de letter van het Woord.