Over de sleutels van Petrus.

Er bestaat een grote misvatting over Petrus en de sleutels van Petrus. Deze grote apostel van Jezus was nooit in Rome en zijn ‘sleutels’ duiden op een krachtig geloof en alleen zo’n geloof geeft toegang tot Gods Rijk van eeuwige vrede en ware liefde. Het is volkomen logisch dat zijn ‘sleutels’ op een levend geloof in Jezus als God de Vader duiden, omdat Hij alleen de weg, de waarheid en het Leven is. (Joh. 14:6).

Alle namen in de Bijbel duiden op een geestelijk aspect in de mens en getallen geven de hoedanigheid, de toestand ervan weer. Namen van personen en plaatsen betekenen in Gods Woord geestelijke dingen van Gods liefde en van de gemeenschap van gelovigen. Bijvoorbeeld “Petrus” duidt op alle mensen die in het geloof zijn, die in de Heer geloven. “Jacobus” staat voor de mensen die in de naastenliefde zijn en “Johannes” komt in Gods Woord overeen met alle mensen die in het goede van het leven zijn. Dit zijn degenen die door de daad en het werk vanuit de naastenliefde en het geloof ervan leven, ofwel mensen die in de onbaatzuchtige, onvoorwaardelijke liefde zijn. Mensen die op deze wijze leven, zijn de ‘Johannessen’, ‘Jacobussen’ en ‘Petrussen’, die de verborgenheden van Gods Woord begrijpen wanneer die voor hen onthuld worden.

De naam Petrus doet denken aan de mens die eens een apostel van Jezus was, maar geestelijk overeenkomstig gezien betekent het ‘geloof’, het geloof in de Heer dat zo krachtig is als een rots. Iemand die een geloof heeft dat vergelijkbaar is met dat van Petrus, is een ‘Petrus’, een rotsvast geloof. En dan gaat het niet om een verstandelijk aangenomen geloof, maar om een levend geloof. Een levend geloof is geloof in de Heer dat volledig gebaseerd is op daadwerkelijke ervaring. Zo’n levend geloof kan ‘bergen’ verzetten. Samen met de Heer handelt die mens uit waarachtige liefde voor zijn medemensen en geeft Hem alle eer.

Petrus is nooit Rome geweest